Ремонт техніки загалом не дешева справа і нерідко обходиться значною сумою.
Як повернути збитки, якщо техніка пошкодилася саме через перепади напруги і до пошкодження своїми діями громадянин (споживач електричної енергії) не причетний?
До кого звернутися за допомогою та роз’ясненнями?
Згідно законодавства електропередавальна (енергопостачальна) організація згідно договору зобов’язана надавати електричну енергію з якісними характеристиками, які визначені державними стандартами, а саме: згідно ГОСТу 13109 в якому зазначено, що найбільше та найменше значення відхилення гранично допустимої величини від номінальної напруги не може перевищувати 10%, це означає, що напруга не може бути вищою ніж 242В та нижчою за 198В. У випадку, коли Ви самостійно не можете виміряти напругу на протязі тривалого часу, навіть, якщо прилади ще всі цілі, але є небезпека, що можуть пошкодитись, такі заміри можуть бути проведені інспекцією Держенергонагляду за Вашим зверненням, спеціальним приладом.
Взаємовідносини між споживачами та енергопостачальною організацією регулюються Правилами користування електричною енергією для населення, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 1999 р. №1357 (зі змінами та доповненнями) (далі - ПКЕЕН).
Крім того, згідно діючого законодавства, енергопостачальна організація (обленерго чи районні електричні мережі) або житлово-експлуатаційні підприємства (КВЖРЕП, ОСББ, ЖБК та інші) мають реагувати на скарги населення щодо неналежного рівня надання послуг та відшкодовувати збитки, заподіяні внаслідок порушення його прав. Однак, в реальному житті це проблематично зробити, хоч і можливо, при дотриманні певної послідовності дій.
1. У разі наявності відхилення показників якості електричної енергії споживач викликає представника енергопостачальника для складання та підписання Акта-претензії, в якому зазначаються терміни, види, відхилення показників з надання послуг тощо. Такий Акт-претензія складається споживачем та представником енергопостачальної організації і скріплюється їхніми підписами. У разі неприбуття представника енергопостачальної організації протягом 3 днів з дня звернення у містах або 7 днів - у сільській місцевості споживач має право скласти Акт-претензію у довільній формі або скористатись інтернетом і завантажити Акт-претензію, який є додатком 2 до ПКЕЕН та заповнити його самостійно. У разі відмови представника енергопостачальної організації від підписання даного Акта, він вважається дійсним, якщо його підписали не менше ніж три споживачі або споживач і виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоврядування. Акт-претензія споживачем подається енергопостачальнику, який у десятиденний термін усуває недоліки або надає споживачеві обґрунтовану відмову щодо задоволення його претензій. У разі відмови енергопостачальника провести необхідні заміри параметрів якості електричної енергії споживач має право сам організувати проведення таких замірів. Проводити заміри параметрів якості електроенергії може організація, яка має відповідні повноваження та дозволи. У випадку коли сторонньою організацією встановлено невідповідність параметрів якості встановленим нормам, енергопостачальна організація повинна відшкодувати споживачу витрати на проведення відповідних замірів.
2. Паралельно із складанням акту-претензії необхідно забезпечити визначення розміру збитків по ремонту побутової техніки та причини виходу її з ладу. Для цього необхідно звернутись до сервісного центру, пам‘ятаючи, що Вам необхідно не тільки відновити пошкоджені прилади, а й взяти у сервісному центрі довідку (з «мокрою» печаткою) про вартість робіт та причину пошкодження. Слід пам’ятати, якщо Ви будете ремонтувати ваші прилади у осіб, які не в змозі видати Вам квитанцію про оплату ремонту і довідку про те, що спричинило такі пошкодження Ви втратите (не отримаєте) можливість відшкодувати заподіяну шкоду (збитки) навіть через судові органи.
3. Якщо ж подія трапилася в електричних мережах житлово-експлуатаційного підприємства зверніться до нього, щоб воно створило комісію для службового розслідування того, що стало причиною аварії і які її наслідки. Далі, посилаючись на складений комісією акт, потрібно написати до того ж житлово-експлуатаційного підприємства заяву і вказати розміри збитків, які складаються з вартості оплати ремонту пошкодженої побутової техніки. Заяву необхідно скласти у двох примірниках. Не забудьте, що на документі, який залишиться у Вас повинна бути вказана дата, поставлений вхідний номер і підпис людини, яка цю заяву прийняла. Протягом місяця житлово-експлуатаційне підприємство зобов’язане виконати вимогу споживача або прислати письмову відмову з поясненням її причини.
4. Якщо ж ці організації відмовляються у відшкодуванні Вам витрат то спори та розбіжності, що можуть виникнути під час користування електричною енергією між Вами та енергопостачальною організацією або житлово-експлуатаційним підприємством, якщо вони не будуть узгоджені шляхом переговорів між сторонами, вирішуються в судовому порядку. Тому подайте позов до судових органів на ту організацію з чиєї вини заподіяні збитки та яка за договором забезпечує Вас електроенергією. До документів, що подаються до суду з приводу даного позову, обов’язково повинні прикладаються договори, укладені між мешканцями і житлово-експлуатаційним підприємством.
Окрім матеріальної компенсації, Ви можете зажадати відшкодування морального збитку - цю суму визначить суд. До речі, від держмита при судових витратах споживач звільняється, а Управління захисту прав споживачів повинно надати безкоштовно адвоката. До розміру збитків можуть бути віднесені і інші витрати пов’язані з підготовкою до суду.
Інспекція Держенергонагляду звертається до всіх суб’єктів електроенергетики, споживачів електричної енергії, до всіх людей, які дбають про день завтрашній - безпечно експлуатуйте та утримуйте свої внутрішні електромережі та обладнання у належному технічному стані, не залишайте їх увімкнутими без нагляду, не перевищуйте потужність передбачену технічними умовами чи технічними характеристиками електромереж.
У разі появи підвищеної або зниженої величини напруги, а також різкого її коливання, не чекаючи з’ясування причин, вимкніть від електричної мережі свої електроприлади та зверніться з повідомленням до диспетчерів енергопостачальної організації або житлово-експлуатаційного підприємства.