Вітаючи учасників семінару, Сергій Сухомлин зазначив:
«Я вже не раз казав: те, що ми вкладаємо кошти в ремонти шкіл, утеплення дитячих садочків, створення комп’ютерних класів, дійсно, необхідно, бо створює сучасну матеріальну базу навчальних закладів. Але перед усім ми маємо вкладати кошти безпосередньо у самих дітей – їх силу та енергію, бо найголовніше наше завдання – розкрити потенціал кожної дитини. Інклюзія – це питання дуже складне в усіх аспектах. Про проблеми дітей з особливими потребами тривалий час не прийнято було говорити. Але це ж наші діти! Сьогодні ситуація і в державі, і місті змінюється. Не випадково, одним із стратегічних напрямків інтегрованого розвитку міста Житомира за проектом GIZ є саме «Інклюзивне місто», що передбачає рівні умови доступу до соціальних благ, розвиток співпраці та відповідальне урядування. Сьогоднішній семінар є одним із важливих кроків для того, щоб у нашому рідному місті забезпечувалися рівні можливості для всіх дітей: від комфортного доступу до об’єктів інфраструктури до гармонізації відносин у колективах, де навчаються, відпочивають, розвиваються наші діти».
У семінарі беруть участь близько 200 асистентів вчителів, вихователів та вчителів інклюзивних класів, груп ДНЗ. Навчання проводять фахівці київського Фонду допомоги дітям з синдромом аутизму «Дитина з майбутнім» Лариса Рибченко та Інна Сергієнко – консул Аутизм – Європа в Україні.
Інна Сергієнко, зокрема, наголосила:
«Це вже 4-й семінар з інклюзії, який я провожу в Житомирі. Звичайно, що зміни є. Але, ми лише починати розвивати інклюзію. Інклюзія – це інший тип суспільства, реальна інклюзія можлива лише за умови зміни суспільного мислення. Ми самі маємо змінитися. Навчитися приймати один одного такими, якими ми є».
Учасники семінару обговорюють питання про: спосіб мислення дитини з аутизмом, його нейровідмінності; організацію структурованого навчання за методом TEACCH; сенсорні проблеми дитини з аутизмом, їх рішення в інклюзивному просторі; методи альтернативної комунікації в навчальному процесі тощо.
У місті Житомирі мережа інклюзивних груп складає 17 груп у 9 закладах, до яких за рішенням психолого-медико-педагогічної консультації та на підставі заяв батьків зараховано 19 дітей.
Залучено до роботи з цією категорією дітей 17 асистентів вихователя, 9 практичних психологів, 17 вчителів-логопедів, 17 вчителів-дефектологів.
До інклюзивних груп зараховані діти, які мають порушення психологічного розвитку з недорозвиненням мовлення зі спектром аутизму, діти з порушенням опорно-рухового апарату, хворі на дитячий церебральний параліч, із соціальною дезадаптацією, з порушеннями комунікативних функцій та соціальної взаємодії.
У закладах, де працюють інклюзивні групи, створені кабінети психологічної корекції, логопедичні кабінети, куточки сенсорики для дій з предметами.
У 2017-2018 н. р. кількість закладів міста, у яких працюють класи інклюзивного навчання та спеціальні класи, зросла до 25, розширилася по місту «географія» закладів, у яких функціонують інклюзивні класи.
Навчається у інклюзивних класах станом на 20.11.2017 року 122 учні у 104 класах. Залучено до роботи з цією категорією учнів 92 асистенти вчителя, 40 практичних психологів, 25 вчителів-логопедів.
З 01.09.2017 року розпочали функціонувати спеціальні класи у Житомирській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 14 (підготовчий клас для 6 учнів) та у Житомирському навчально – виховному комплексі № 38 (підготовчий клас для 5 учнів).
Курсову підготовку на базі Житомирського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти у 2016 році пройшли 25 асистентів вчителя ЗНЗ.
Протягом 2017 року пройдуть курсову перепідготовку 15 асистентів вчителя загальноосвітніх закладів, у 2018 – 10 асистентів вихователів дошкільних закладів.