Про потребу у додаткових автобусах заявили вісім обласних центрів: Харків, Запоріжжя, Миколаїв, Чернігів, Полтава, Рівне, Чернівці та Львів.
80 міських, селищних та сільських громад з 23 областей України мають нагальну потребу в отриманні вживаних автобусів як гуманітарної допомоги. Загальна кількість потрібних їм автобусів на найближчі 12 місяців складає 744 одиниці. Такі результати першого етапу ініціативи "Автобуси для України", яку заснували громадська організація "Vision Zero" та Асоціація "Енергоефективні міста України" (АЕМУ), пише
ЦТС.
Про потребу у додаткових автобусах заявили вісім обласних центрів: Харків, Запоріжжя, Миколаїв, Чернігів, Полтава, Рівне, Чернівці та Львів, які загалом висловили готовність взяти в експлуатацію 428 автобусів.
Переважно цим містам потрібні автобуси стандартної місткості (довжина 12 метрів) або збільшеної місткості (18 метрів) для посилення транспортної пропозиції на автобусних маршрутах та як замінний транспорт на дні чи тижні енергетичних обмежень, щоб тимчасово обслуговувати трамвайні або тролейбусні маршрути, або навіть дублювати лінії метрополітену.
Втім, більшість анкет надійшла ініціаторам від громад малого та середнього розміру. Деякі з них вже мають працюючі транспортні комунальні підприємства й ставлять за мету посилити їхню роботу. Наприклад, це Конотоп, Тростянець, Чортків, Боярка, Буча, Костопіль, Гайворон, Городок, Вижниця, Білгород-Дністровський.
Половина заявок (41) надійшла від ще менших громад з населенням від однієї тисячі до 25 тис. осіб, це сільські й селищні громади. На основі спілкування з сільськими й селищними головами, автори оцінюють транспортну ситуацію в сільських громадах як критичну.
"Багато людей в селах взагалі втратили можливість доїхати до центру громади, оскільки приватні перевізники відмовляються обслуговувати автобусні маршрути. Голови громад шукають можливості отримати з-за кордону один-два автобуси малого класу, щоб забезпечити бодай соціальні перевезення, наприклад раз на день або раз на тиждень" - коментує Віктор Загреба, голова правління ГО "Vision Zero" та засновник ініціативи "Автобуси для України".
Організації-ініціатори проєкту загалом виступають в підтримку й розвиток електричного громадського транспорту, оскільки він є найбільш кліматично дружнім й спричиняє найменше забруднення повітря й викидів парникових газів. Однак в умовах воєнного часу, ініціатори вважають автобуси необхідним та виправданим рішенням, хоча вони й споживають дизельне пальне або природній газ.
"Отримання й використання вживаних автобусів відповідає принципам сталої міської мобільності та реаліям ситуації в Україні. По-перше, будь-який громадський транспорт кращий для клімату та для міст, ніж негромадський транспорт - приватні автомобілі. Перевезення людей автобусом спричиняє приблизно вдвічі менше викидів на людинокілометр, ніж автомобілем. Друге - це енергетична криза. В умовах агресії проти нашої енергосистеми, постійних обмежень й відключень, містам дедалі більше потрібні автобуси як підмінний транспорт, бо використання електротранспорту може бути неможливим значні періоди часу. Третє - міста також потребують заміщення автобусів, знищених внаслідок ракетних ударів по містах” - відзначив Святослав Павлюк, виконавчий директор Асоціації "Енергоефективні міста України".
Організатори ініціативи вважають важливим технічний аспект, щоб міста отримали такі автобуси, які вони зможуть ефективно використовувати й ремонтувати.
"Багато міст вже отримали вживані автобуси з ЄС, однак часто це автобуси різного розміру, різних виробників та в різному стані. Це особливо чутливо для середніх й малих громад: якщо місто отримує 10 автобусів, з яких 3 Мерседеси, 2 МАНи, 2 Соляриса, 2 Вольво та 1 Ірісбус, проблема з обслуговуванням такого парку виникне дуже швидко, оскільки ці автобуси відрізняються у всьому й підтримка запасу запчастин практично неможлива", - коментує Антон Гаген, експерт ГО "Vision Zero" та співкоординатор ініціативи "Автобуси для України".
Наступним етапом ініціативи є пошук та підбір робочих вживаних автобусів для українських громад. Для цього організації вже звернулись до декількох асоціацій міст та транспортних асоціацій, а також шукають контакту із асоціаціями та проукраїнськими громадськими організаціями в державах європейського співтовариства, які можуть взяти на себе роль місцевих представників ініціативи.
Що стосується Житомира, то через брак водіїв багато подарованих раніше комунальних автобусів, включаючи MAN, простоюють. На маршрутах щоденно працює близько 20 автобусів з 42 наявних.