Завтра на сесії обласної ради депутати мають схвалити проект обласного бюджету на 2016 рік. Про те, який він, головний фінансовий документ, з чого складається та які завдання стоять у цьому році, говорили з директором департаменту фінансів облдержадміністрації Ганною Ємченко.
– Обласний бюджет 2016 року – що він собою представляє і з чого складається?
– Проект бюджету сформувала обласна державна адміністрація, схвалила розпорядженням та надала на розгляд депутатам на постійних комісіях обласної ради. Якщо дивитися на обсяг обласного бюджету, то він становить 4 млрд 728,4 млн грн. Порівняно з минулим роком, він збільшений на 1,4 млрд грн (на 41,3 %).
Це один із 617-ти бюджетів Житомирської області. Він розділяється на дві частини: одні кошти спрямовані на видатки суто обласного бюджету, а чотири субвенції ми через обласний бюджет, не витрачаючи жодної гривні, передаємо районам і містам.
Складовими доходів обласного бюджету є наші власні доходи (462 млн грн), базова дотація та субвенції (4 млрд 141,2 млн грн) і спеціальний фонд у розмірі 124,6 млн грн.
– Що у цьому році виділяє нам держава?
– Держава дає нам у цьому році 8 видів субвенцій: 4 види йдуть на утримання галузей і 4 ми віддаватимемо районам і містам.
На утримання галузей передбачені освітня субвенція на утримання 17 шкіл-інтернатів у розмірі 154,1 млн грн та медична – 595,9 млн грн – виключно на охорону здоров’я. До медичної додаються ще 2 субвенції: на придбання медикаментів та виробів медичного призначення для забезпечення швидкої медичної допомоги (4 млн 739,1 тис. грн) і субвенція на придбання витратних матеріалів для закладів охорони здоров’я та лікарських засобів для інгаляційної анестезії (555,1 тис. грн). Ці всі кошти спрямовуються на 28 бюджетних установ, які фінансуються з обласного бюджету.
– А інші галузі не фінансуються?
– Інші галузі – соціальний захист, соціальне забезпечення, культура, сільське господарство, фізична культура і спорт, молодь, обласна рада як орган влади – фінансуються виключно з обласного бюджету за рахунок власних доходів та базової дотації.
Якщо порівняти фінансування галузей з минулим роком, то виходить, що на кожну з них видатків заплановано більше. Освіта – на 28,7 млн грн більше, охорона здоров’я – на 79,1 млн грн, соціальне забезпечення і соціальний захист – на 19,9 млн грн, молодь – на 3,3 млн грн, культура – на 8,7 млн грн, спорт і фізична культура – на 5,9 млн грн. Таким чином, у поточному році передбачено набагато більший фінансовий ресурс.
– Яка ситуація у поточному році із заробітними платами?
– Працівників бюджетної сфери можу заспокоїти: 18,2 тис. працівникам (165 установ) як і в минулому, так і в поточному році передбачено кошти у повному обсязі на виплату зарплат, враховуючи, що у цьому році буде двічі збільшуватися розмір мінімальної заробітної плати: зараз вона становить 1378 грн, з 1 травня буде 1450 грн, а з 1 грудня – 1550 грн.
Для тих установ, які використовують харчування та медикаменти, теж передбачено кошти, до того ж суми їх збільшено: на медикаменти – на 19,6 млн грн більше, на продукти харчування – на 5,2 млн грн.
– Чи є ще кошти, які не включені у бюджет?
– Як і кожного року, на стадії формування бюджету зовсім не враховано капітальних видатків. Це соціально спрямований бюджет. Кошти ідуть на дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, школи-інтернати, будинки-інтернати та інші заклади, які цього потребують.
Держава передбачила нашій області 109 млн грн на капітальні видатки – це кошти Державного фонду регіонального розвитку. Також у державному бюджеті передбачені кошти, які ще будуть розподілені Кабінетом Міністрів України за погодженням Верховною Радою: субвенція на соціально-економічний розвиток регіонів та кошти на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад.
В обласному бюджеті цього року теж буде два джерела, з яких ми будемо додатково спрямовувати кошти. По-перше, є вільні залишки станом на 01.01.2016 р., які по законодавству можна буде розподіляти у березні. Друге – це перевиконання доходної частини обласного бюджету. У минулому році ми спрямували 59 млн грн саме з перевиконання.
– Як Ви можете оцінити обласний бюджет на 2016 рік?
– Вірю, що якщо ми всі разом дружно візьмемося за справу і будемо думати за наповнення нашого бюджету, то тоді буде що витрачати. Ми зможемо більше спрямувати кошти на розвиток Житомирщини, капітальні ремонти тощо.
Як фахівець, хочу сказати, що той бюджет, який у нас є, досить непоганий. Він може забезпечити нормальне функціонування бюджетних установ. А для того, щоб ще краще жити і розвиватися, вкладати інвестиції, необхідно працювати.
– Сьогодні вже з’явилося таке нове поняття як «бюджет об’єднаної територіальної громади». Як Ви можете прокоментувати такі переходи?
– У нашій області вже з’явилося 9 об’єднаних громад. За законодавством вони виграють. При новому підході вони виходять на прямі міжбюджетні відносини із Міністерством фінансів України і отримуватимуть 60 % податку на доходи фізичних осіб. Також вони будуть отримувати базову дотацію, освітню і медичну субвенції, щоб забезпечити ті заклади освіти і охорони здоров’я, які розміщені на їхніх територіях. Це дуже великий плюс. Крім того, громади прирівнюються до міст обласного значення, підвищується їхній статус. Я неодноразово говорила і буду повторювати: віддайте нормальний фінансовий ресурс, повноваження, покладіть відповідальність і не заважайте працювати. Якщо у територіальній громаді буде хороший голова, там буде порядок. Громади будуть зацікавлені заробляти якомога більше грошей, аби розвивати свою територію. З іншої сторони – вони рахуватимуть кожну бюджетну гривню та будуть справжніми господарями.
– У цьому році на обласний і місцеві бюджети додається немаленьке навантаження – фінансування професійно-технічних навчальних закладів. Як вирішуватиметься таке завдання?
– 19 січня голова облдержадміністрації Сергій Машковський провів велику нараду з директорами профтехучилищ, головами міст обласного значення, начальниками фінансових управлінь та усіма тими, хто причетний до цього питання. Ми домовилися з містами іти таким шляхом, як фінансує училища обласний бюджет. Я роз’яснила присутнім усі законодавчі аспекти та з відповідальністю заявляю, що фінансувати ці заклади можна.
Наявну проблему можна розділити на 2 напрямки. Перше – передача на фінансування, друге – передача у комунальну власність. Що стосується передачі на фінансування, повністю необхідно використати статтю 4 Бюджетного кодексу України та статтю 27 ЗУ «Про Державний бюджет». На рахунок 2 напрямку – Кабміном доручено у двохмісячний термін провести передачу ПТУ у комунальну власність.
Ми з обласного бюджету уже 5 років фінансуємо навчальні заклади, які досі знаходяться у державній власності. На це форма власності не впливає.
Після наради відбувся обмін думками і було прийнято одне єдине рішення: у містах на сесіях будуть передбачати кошти на перший квартал, включатимуть у мережу та фінансуватимуть. Дійсно, цей перший місяць досить важкий, проте ми зверталися до керівників закладів, щоб вони віднеслися з розумінням. З лютого я взагалі проблем не бачу.
– Тобто, фінансово місцеві бюджети справляться?
В обласному бюджеті та м. Житомирі вже закладені кошти на весь поточний рік. Всі інші міста поки передбачають на перший квартал. Ми вже підготували звернення до Кабінету Міністрів та Верховної Ради України, щоб на перехідний період все-таки виділили фінансовий ресурс. На сесії завтра депутати мають це звернення підтримати. Ми віримо, що все ж зможемо добитися цих коштів. Якщо ж їх не виділять, будемо тоді шукати шляхи вирішення, можливо, закривати цю потребу з перевиконання чи вільних залишків.
В подальшому, звісно, буде йти мова про оптимізацію профтехучилищ, оскільки, якщо ми візьмемо працевлаштування їхніх учнів, то воно складає 3-10 %.
– Ще одне проблемне питання у цьому році – пільгове перевезення. Як Житомирщина планує його вирішувати?
– Так, дійсно, у цьому році держава не виділила ресурсів на пільгове перевезення. Але не лише. Повна назва цієї субвенції – на надання пільг з послуг зв’язку, інших передбачених законодавством пільг, і на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян. Виходить, що держава не дала жодної копійки, знову ж таки, переклавши ці всі виплати на місцеві бюджети. Я вважаю, що це неправильно. Тому що на рівні держави прийнято багато законів, якими передбачено безкоштовний проїзд для пільгових категорій. Постановою Кабінету Міністрів України було передбачено пільговий проїзд для пенсіонерів. У нашій області людей, які мають такі пільги – 359,1 тисяч осіб. І не зможуть міста, особливо Житомир, та райони віднайти кошти зі своїх бюджетів у таких розмірах.
Тому на цю сесію ми теж підготували проект звернення до Кабінету Міністрів та Верховної Ради України. Після цього будемо підключати і інші області, щоб солідарно вирішувати цю проблему. Ми кожного року писали звернення, щоб держава або збільшила фінансування на пільговий проїзд, або замінила його на адресну допомогу. Людина отримувала б кошти та сама вирішувала – витратити на проїзд чи на щось інше. Будемо сподіватися, що це питання найближчим часом вирішиться.
– Чи є ще якісь такі глобальні проблеми у бюджеті?
– Інших таких проблем у бюджеті я не бачу. Так, хотілося б його більше, але, якщо ми будемо ефективно управляти фінансовими ресурсами, якщо на місцях керівники бюджетних установ будуть використовувати кошти раціонально і за цільовим призначенням, буде нормально. Ми повинні так господарювати, як із власним сімейним бюджетом.
– Чого б найбільше хотілося у новому бюджетному році? На що сподіваєтеся?
– Хочеться найперше, щоб був мир, щоб усі були дружні, добрі один до одного та разом вирішували проблемні питання. У мене вдома на холодильнику висить магніт, присвячений Небесній Сотні, який кожного дня промовляє словами: «Ти віддячиш їм, якщо будеш гідно жити». Я дуже б хотіла, щоб усі люди гідно жили, гідно вчиняли і по-справжньому раділи життю. Сподіваюся, що здоровий глузд у всьому переможе і все у нас буде добре.