У Житомирі на ремонт трамваїв та колій потрібно виділити 10 мільйонів гривень. Загалом для міського трамвайно-тролейбусного управління наступного року планують виділити 136 мільйонів гривень з міського бюджету.
Про потребу в ремонті трамваїв та колій Суспільному розповів керівник міського трамвайно-тролейбусного управління Андрій Нечуйвітер. За його словами, колії на території міста зношені:
"Прийшов час, що нам треба ремонтувати трамвайні колії. Ми вже і рельси перевертали, там де був знос і переставляли їх. 12-ти метрова рельса, її вартість близько 50 тисяч. Їх треба міняти всі. Це не один рік. Що стосується рухомого складу, то він у нас в пристойному стані, за виключенням однієї ситуації. Є така деталь, як бандаж і нам на 9 одиниць рухомого складу треба ці бандажі. Дотації ми отримуємо на підприємство на весь електротранспорт. Дотації на трамвай підуть більші ніж на тролейбус".
Заступник житомирського міського голови Олександр Шевчук каже, що на наступний рік для трамвайно-тролейбусного управління планують виділити 136 мільйонів гривень з міського бюджету:
"Трамвай – невід’ємна частина трамвайно-тролейбусного управління. Ми кожен рік фінансуємо наше комунальне підприємство. Сума фінансування – це різниця між сумою збору виручки та фактичними витратами, які несе підприємство. Піднімаємо зараз питання щодо ремонту колій, першочерговості ремонту вагонів, щоб було розуміння, в якому стані наш трамвай".
Начальник Управління транспорту та зв'язку міської ради у коментарі каналу С-ТВ розповів, що у разі прийняття рішення на користь ліквідації трамваю, колії та рухомий склад буде здано на металобрухт.
"Трамваї, які у нас є в наявності фізично і морально потребують заміни. Якщо буде прийнято рішення знімати трамвай, то звісно все, що належить до господарства трамвайного, в тому числі трамвайні вагони і колії будуть здані (прим. ред. на металобрухт). Шукаємо альтернативу. Це можуть бути різні варіанти: комунальний автобус, електробус, тролейбусна лінія. Поки ще питання не вирішене, зараз в процесі обговорення. Але найближчим часом нам потрібно приймати по ньому рішення, тому що технічно трамвайна колія своє вже відпрацювала. Якщо, буде навіть повний ремонт або реконструкція з широким полотном, це потрібно 100% купляти нові вагони під нову колію. Реставрувати вузьку колію (прим. ред. 1000 мм) немає сенсу, вже немає трамвайних вагонів такої ширини" - розповідає Констянтин Підпокровний.
Разом з тим кошти, які отримають від можливої ліквідації трамваю обіцяють направити на транспортне сполучення за цим маршрутом.
"Ті кошти, які можуть бути отримані за рахунок ліквідації трамваю буде достатньо або половина як мінімум, щоб побудувати тролейбусну лінію по цьому ж маршруту. Попередня вартість побудови лінії 20 - 22 млн грн. Всього металобрухту, що є на господарстві в межах 10 млн грн." - додає начальник управління транспорту.
«Потрібно приймати рішення найближчим часом щодо трамваїв. За інформацією трамвайно-тролейбусного управління, якщо не замінити колії приблизно на 100 млн грн, то можуть бути аварійні ситуації. 100 млн грн – це лише колії. Якщо ми говоримо про те, що ці колії треба перекласти й зробити за новими технологіями, як робив Львів за кошти Європейського банку реконструкції розвитку, то це коштувало приблизно 1 млн 200 тис. євро 1 км дороги. Мінімальну ціну, яку ми знайшли – близько 800 тис. доларів за 1 км, тобто (нам потрібно) приблизно 15 млн доларів – це 450 млн грн тільки на впровадження сучасних колій. Тут є ще один момент: Житомир та Вінниця фактично залишилися одними містами в Європі з вузькою колією і тут теж треба приймати рішення, бо ми не отримаємо нові трамваї, не можемо закупити їх з вузькою колією. Переробляти колію чи залишати старою? Якщо залишаємо старою, тоді вкладаємо величезні кошти і ми не отримуємо потім сучасні трамваї. Тут треба приймати рішення», - розповів у коментарі сайту Житомир інфо Житомирський міський голова Сергій Сухомлин.
У свою чергу ми вирішили дізнатися як вирішують проблеми у українських містах з такою ж широною колії.
В Україні метрову колію мають трамвайні системи у містах - Вінниця, Житомир, Євпаторія, Львів.
У Львові в 2020 році за кредитні кошти закупили 10 нових 5-секційних трамваїв "Електрон" вартістю приблизно 2,8 млн євро кожен. Раніше, було куплено близько 60 б.у вагонів, які пройшли капітальний ремонт в Німеччині. При цьому не забувають і про ремонт колій. У цьому році відремонтували полотно на вулицях Княгині Ольги, Дорошенка, Вітовського та ін.
У Вінниці трамваї виготовляють силами комунального підприємства на базі старих вагонів. Наразі їх налічується 10. Також, в 2010 році з Швейцарії безкоштовно було передано більше 100 б.у вагонів, які пройшли ремонт.
Не менш важливим фактом є те, що у 2014 році було завершено будівництво лінії довжиною 2 кілометри по вул. Келецькій і вул. Барське шосе. В 2019 та 2020 роках у центральній частині міста на вулиці Соборній замінили зношені колії.
В 2021 році Вінницька транспортна компанія має отримати, як мінімум, 70 трамваїв з Цюріха. І знову це буде безкоштовно. Вагони проходили ремонт кожні 7 років, а виготовлені в 70-х роках минулого століття. Що ж до старих отриманих в 2010 році вони скоріш за все будуть списані.
Вінницький варіант модернізації трамваю з використанням частини обладнання з старих чеських вагонів, які також експлуатуються у нас в місті.
Трамваї з Цюріху, які отримала Вінниця в 2010 році.
Трамваї, які отримає Вінниця в наступному році.
Варто зазначити, що багато європейських міст провели модернізацію вагонів, яка полягає в установці додаткової низькопольної секції, що забезпечує доступність даного транспорту для маломобільних груп населення.
Анжела Павленко 12 років працює водійкою трамваю у Житомирі. Жінка каже, що кожного дня вона перевозить близько 300 пасажирів:
"Найбільше пасажирів їздить зранку на роботу, особливо в промзону, там одна маршрутка №26 і наш трамвай. Наш трамвай конкурує з маршрутками, перевозить найбільшу кількість людей. Трамвайний маршрут проходить такими ділянками, що там переважно нічого не ходить. Він найшвидший, наприклад, центр міста з’єднати з периферією чи з промзоною. З майдану Перемоги до м’ясокомбінату ми доїжджаємо за 24 хвилини. Порівняно з тролейбусом, за останні роки на трамвай ніяких коштів не виділялося, щоб ми трохи могли відремонтувати колійне полотно та відремонтувати наші трамвайчики".
Житомирянка Галина Тихорук розповідає, що проживає поблизу міського ботанічного саду та двічі на тиждень їздить трамваєм, бо цей вид транспорту для неї найзручніший:
"Я живу в такій стороні, що мені до тролейбусу далеко, а трамвай необхідний. Тільки ним і користуюся. До тролейбусу мені далеко іти, до промавтоматики. Найближча зупинка "на вимогу", бачите ноги болять далеко іти не можу".
Довідково. Житомирський пасажирський трамвай було відкрито 22 серпня 1899 року Компанією міських і приміських трамвайних шляхів Росії (рос. Компания городских и пригородных трамвайных путей России). Діяло чотири лінії: Київська (маршрут № 1), Чуднівська (маршрут № 2), Бердичівська (маршрут № 3) і Вільська (маршрут № 4). Всі вони були одноколійними. У перші роки існування трамвая візники боролися з новим конкурентом. Вони навіть підкладали на рейки великі дерев'яні колоди.
Наразі, парк трамвайних вагонів налічує 25 одиниць, з них працюючих - 18.