Житомирщина перша в Україні розпочинає реформування інтернатних закладів. Головна мета деінституціалізації – забезпечити розвиток та виховання дітей в родині. Так вже розпочали проводити оцінювання трьох інтернатів в області, з яких розпочинається реформа.
Так три групи фахівців з деінституалізації вже почали працювати в Романівському дитячому будинку-інтернаті та в Ушомирській загальноосвітній школі інтернат, далі – Довбиська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат.
За словами начальника управління освіти і науки ОДА Лариси Шевчук, в перших двох інтернатних закладах команда фахівців вже здійснює обстеження, спілкується з дітьми, викладачами. З кожним вихованцем проводять індивідуальну роботу на визначення особистих потреб конкретної дитини.
Так після обстеження та оцінювання вихованців закладів, їх родин, будуть розроблені індивідуальні програми розвитку для кожної дитини. Будуть оцінюватися можливості для повернення дитини до родини, створення належних умов для розвитку та виховання.
У разі якщо сім’я не може створити відповідні умови для виховання дитини, будуть підшуковувати альтернативні форми сімейного виховання.
Реформа інтернатів сприятиме створенню системи надання послуг раннього втручання для забезпечення розвитку дитини, збереження її здоров’я та життя. Так в кожній ОТГ мають бути соціальні фахівці, котрі будуть опікуватися долями дітей. Адже раннє втручання та виявлення проблем в родинах допоможе якнайшвидше їх усунути та допомогти кожні сім’ї вийти з кризової ситуації.
Для підтримки дітей в складних життєвих обставинах в області запроваджується нова форма сімейного виховання – патронатна родина. Патронатні вихователі зможуть забезпечити житлом, вихованням та підтримкою дітей на той час, допоки будуть вирішуватися проблеми у їх рідній сім’ї. Наразі навчання на патронатних вихователів на Житомирщині завершують 5 пар.
В області реформа інтернатних закладів розпочалася з:
- аналізу існуючої мережі закладів інституційного догляду дітей;
- оцінки забезпечення прав дітей;
- створення та затвердження регіонального плану реформування системи інституційного догляду та виховання дітей;
- формування регіональних команд та підготовка їх до впровадження вищезазначеної стратегії;
- розроблення навчальних програм для підготовки та перепідготовки фахівців, зокрема тих, які працюють із дітьми з інвалідністю.
Нагадаємо, що деінституціалізація запланована на впровадження протягом десяти років відповідно до Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки.